8 chyb, které nejčastěji děláme při prodeji nemovitosti

Velká většina lidí prodává dům nebo byt jen jednou nebo dvakrát za život, proto je pochopitelné, že s tím nemá mnoho zkušeností. Z toho vyplývá i množství chyb a omylů, kterých se při prodeji dopouštějí. Prozradíme vám, které se podle zkušeností odborníků vyskytují nejčastěji.

  1. Nesprávné stanovení ceny nemovitosti
    Při stanovení ceny, za kterou chcete nemovitost prodat, nestačí jen přeletět realitní portál a vybrat si nejvyšší cenu za typ podobný tomu, co prodáváte. Třeba si uvědomit, že cena je nejvýznamnější faktor ovlivňující prodej nemovitosti a také faktor, který ovlivňuje hlavně situace na trhu. Aktuální cena nemovitosti nezávisí na tom, za kolik byla před několika lety koupena, ani na nákladech, které se do ní investovaly. Třeba brát v úvahu její stav, výměru, rekonstrukci, patro (nejnižší a nejvyšší bývají cenově o něco nižší), lokalitu, dostupnost, občanskou vybavenost či silniční komunikace. Správná cena se většinou pohybuje mezi hodnotou znaleckého posudku a chováním kupujících na trhu v daném okamžiku. Pokud si myslíte, že pro začátek určíte vysokou cenu s tím, že postupně budete zlevňovat, můžete dosáhnout pravého opaku. Zájemce přemrštěná cena odradí a může se stát, že se na obhlídku nikdo nepřihlásí.
  2. Dlouhé čekání na zájemce
    Pokud je nabídka vaší nemovitost na realitních portálech více než pár týdnů bez seriózní odezvy, je třeba se zamyslet, kde se stala chyba. V této fázi je velmi důležité zjistit, jaký je pravý důvod a napravit ho: zda jste špatně stanovili cenu, zda je nemovitost špatně nafocena nebo má nedostatečný popis. V opačném případě se vám může stát, že vaše nemovitost se na trhu s nemovitostmi stane ležákem, který už každý zná a těžko ji prodáte za přijatelnou cenu. Pokud nedokážete určit příčinu nezájmu, vyhledejte kvalitního realitního makléře a požádejte ho o pomoc.
  3. Prodej bez zkušeností a bez realitní kanceláře
    Hlavním důvodem, proč lidé prodávají své nemovitosti „na vlastní pěst“, bývá snaha ušetřit na provizi pro realitního makléře. Je třeba si předem uvědomit, že prodávání nemovitosti bez realitní kanceláře vyžaduje spoustu času a způsobí spoustu stresu a nečekaných starostí. Prodejce musí svépomocí řešit stanovení kupní ceny, prezentaci nemovitosti, jednotlivé prohlídky, zajištění smluvních dokumentů, vyřizování hypotéky či podávání návrhů na vklad zástavních i kupních smluv. Velmi často se stává, že nezkušený prodejce zbytečně ztrácí čas, udělá spoustu chyb a to, co chtěl ušetřit na provizi, nakonec ztratí na nízké ceně. Do prodeje nemovitosti se vyplatí jít se zkušeným makléřem. Pokud žádného neznáte, ptejte se přátel a známých, případně pátrejte na internetu a podívejte se na jeho práci, portfolio jeho nemovitostí a reference prodávajících i kupujících.
  4. Prodej přes více realitních kanceláří
    Možná vás na začátku napadne, že čím více realitek bude vaši nemovitost prodávat, tím rychleji se prodá. Ve skutečnosti to funguje přesně naopak. Máte-li svoji nemovitost v pěti kancelářích, které ji většinou nabízejí na stejných webových portálech, pro zájemce v tom nastává zmatek. Inzeráty se často od sebe liší různými podmínkami prodeje a cenami, a tak tatáž nemovitost může působit jako několik různých nabídek. Vzbuzuje to nedůvěru a navíc nemáte ani vyjednávací pozici na vyšší cenu. Pokud se totiž náhodou vážný zájemce najde, určitě si vybere nabídku s tou nejnižší cenou.
  5. Chybná příprava nemovitosti k prodeji
    Aby vaše nemovitost zájemce zaujala, je třeba připravit kvalitní fotografie objektu spolu s dostatečným popisem. První a klíčovou zásadou je fotit uklizený interiér bez rozložených zbytků potravin nebo kusů oděvů. Důležitá je i technická úroveň obrázků, tmavé fotky a amatérské záběry zachycující okno, roh místnosti a kousek skříně vaši nemovitost neprodají. I s tímto úkonem vám může pomoci realitní kancelář, která má s focením nemovitostí zkušenosti. V popisu nemovitosti je třeba používat správné výrazy odrážející skutečnost a uvést všechny důležité parametry správně a pravdivě.
  6. Trapasy při obhlídkách
    Přípravu na obhlídku vaší nemovitosti potenciálním zájemcům nikdy nepodceňujte. První dojem je důležitý a druhá šance na nápravu už nepřijde. Ať už prodáváte dům po babičce nebo luxusní novostavbu, pravidla jsou stejná – je třeba vyvětrat, uklidit a vpustit dovnitř co nejvíce světla. Pokud v nemovitosti stále bydlíte, odložte v době prohlídky vaření, pečení, návštěvy příbuzných i rodinné hádky. Nepořádek, stres a nepříjemná atmosféra zapůsobí na zájemce nepříznivě a bude se snažit místo co nejdříve opustit. Pokud provádíte prohlídku s realitním makléřem, nechte ho klienta vést a neskákejte mu do řeči.
  1. Chybná smluvní dokumentace
    Když jste našli kupce pro vaši nemovitost, přichází další krizová část obchodu. V tomto bodě je nutno dohodnout mezi smluvními stranami všechny podrobnosti smlouvy, financování nemovitosti a také její předání. Sestavení potřebných smluv bývá pro laika bez právnického vzdělání tvrdým oříškem a může si jím zkomplikovat život nejen během prodeje, ale i na dlouhá léta. Obsah a forma smluv má svá pravidla, která se obtížně nastudují na internetu. Navíc, katastr nemovitostí důsledně kontroluje, zda smlouva o převodu nemovitosti má zákonné i formální požadavky. Chyby v dokumentaci mohou zablokovat celý proces převodu nemovitosti až na několik týdnů. Kromě časového prodlení to může mít dopad i na celý proces vyplacení kupní ceny. I z tohoto pohledu je výhodné obrátit se na realitní kancelář, která zaměstnává zkušeného právníka. Poplatek za vypracování smluv můžete považovat za investici, která vám zajistí nejen klidný spánek během převodu nemovitosti na katastru, ale i po něm.
  2. Nedostatečná opatrnost
    Při prodeji nemovitosti na vlastní pěst bývá rizikem, že prodávající při obhlídce otevře dveře své nemovitosti různým podvodníkům, spekulantům či dokonce zlodějům. Lidi, které pouštíte do svého bytu či domu, je dobré prověřit. Dobrý makléř se svými zkušenostmi, které jsou k nezaplacení, umí několika správnými otázkami zjistit hodně o skutečném zájmu klienta. Umí odfiltrovat cestovatele, kteří často jen hledají inspiraci nebo fiktivní kupující, kteří jsou jen spolupracovníky jiných nekorektních kanceláří. Dokáže identifikovat i lidi, kteří nedokážou koupi z různých důvodů realizovat.
Předchozí článekOsvětlení do koupelny

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram